Denemarken - Ultimate chaos - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu Denemarken - Ultimate chaos - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu

Denemarken - Ultimate chaos

Door: Pukkestuk

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

15 Maart 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Ik stapte het vliegtuig uit en toen moest ik naar de bagage band lopen... en easyjet zou easyjet niet zijn als het niet de meest verre bagage band had. Er stond op het tv schermpje “Manchester: band 1 – 12 minutes” Dus ik dacht nog heel naief dat het dan nog 12 minuten zou duren voordat onze bagage eruit zou komen rollen, maar ik begin ineens sterk te twijfelen of ze daarmee niet wilde aangeven hoever ie lopen was (wat dan weer niet zo erg was, want op het moment dat ik eindelijk aankwam, kwam de bagage er ook net uit, en ik dacht nog voor de grap “ik hoef vast niet lang te wachten, mijn tas komt meestal als een van de eersten.... je zal zien dat ie als 3e op de band ligt”.... was niet zo... hij lag als 4e :-p)
Karina kwam me ophalen en toen we in de auto stapten kreeg ik ineens mijn eerste Deja-Vu... die gore stinkauto. Je raakt er snel genoeg aan gewend, maar man wat is dat ding ranzig, zowel buiten als binnen, je moet echt met je voeten een weg banen door de lege blikjes en flesjes op de vloer en ’t is gewoon 1 ranzige bende.
De 2e schok kwam buiten.... ik dacht tijdens het rijden al kleine rest bergjes sneeuw te zien, maar wist het niet helemaal zeker... en toen betrok de lucht en beetje... en begon het dus ook daadwerkelijk te sneeuwen... en later zagen we een stuk meer velden met nog hele stukken sneeuw... owww hier zit ik echt helemaaal niet op te wachten. Ze heeft me meteen de schuur maar even laten zien omdat het dit jaar allemaal wat anders is. Dus ik werd in een dik skipak gehesen (geen grapje), want het is koud buiten (*zucht* en dat terwijl ik de middag daarvoor nog buiten in de zon gelunched heb)
En man man man.... ’t is weer es complete chaos... ik zal eens kijken of ik ergens een camera kan achterover drukken om wat foto’s te maken.
Ze hebben namelijk een stuk meer geiten dan vorig jaar (vorig jaar 80 en nu 200 ofzo?!), dus die nemen de helft van de ene schuur in beslag. Het probleem is dat ze hun melk niet verkocht krijgen omdat het blijkbaar voordeliger kan vanuit Nederland -*grijns*- of onze kwaliteit is beter of wat dan ook) Dus ze hebben ergens een tank met ingevroren melk en ze hebben zelfs al melk weg laten lopen *ohhhhh* En nu worden de geiten maar 1 keer per dag gemolken
Dan is er nog een hok met 6 koeien.... die zijn nieuw. Die hebben ze maar gekocht om het overgebleven voer van de geiten en de schapen op te eten.
Dan zijn er nog 3 hokken met lammeren van vorig jaar die te klein zijn om naar het slachthuis te gaan en 3 hokken met schapen met lammeren. Jawel... u leest het goed, schapen MET lammeren. De verklaring daarvoor is alsvolgt:
Wat het mooie aan Denemarken was, is dat ze pas half april beginnen met lammeren en het dan ook in 3-4 weken er doorheen rausen. Het is echt keihard werken die paar weken, maar dan is het ook weer klaar. Het voordeel hiervan is dat het zo kort tijd is dat er veel minder opbouw van bacterien is omdat het allemaal zo rap gaat. Maar er is vorig jaar iets niet helemaal goed gegaan met het sorteren van de ooien en de rammetjes,dus er zijn 5 ramlammeren (ze worden hier niet gecastreerd) bij de ooien gebleven. Die hebben met zijn 5-en het hele volkje onder poten genomen – met als resultaat dat ze er niet meer uit zien omdat ze gewoon geen tijd hebben gehad om te eten – en dus zijn ze al aan het lammeren sinds januari. Het gaat heel rustig aan met 5 per dag ofzo, maar dus niet helemaal zoals gepland.
Dan is het dus ook nog es veel te koud buiten dus er staat niets op het land wat de schapen kunnen eten. En DUS staat alles nu nog binnen. Maarja, met 3 hokken vol ramlammeren en 120 meer geiten en heel veel geitenbabies... dat paste niet meer in die ene schuur. Dus heeft ie uit de andere schuur de helft van zijn machines buiten moeten zetten om daar een nood-opvang te maken. Dit is gewoon 1 gigantisch hok met 500 schapen. Met een paar kleine hokjes voor de schapen die net gelamd hebben en 1 klein hok voor de schapen met lammetjes. Maar sjeeminee... het is echt verbazing wekkend hoe goed het gaat. Ik stond daar de eerste 5 minuten echt geschokt te kijken (en ach ik had het kunnen weten want vorig jaar zag het er weliswaar goed uit, maar was het ook complete chaos) Het grappige is, het ziet er echt chaotisch uit, maar de schapen zien er dit jaar echt goed uit. Ze hebben een gigantische bonk hooi liggen en omdat ze geen “feeding tables” hebben wordt het voer gewoon op de grond gegooid, maar ze kunnen er in ieder geval allemaal gewoon bij. En de paar achterblijvertjes zijn met zijn allen in een paardenstal gedropt... of liever gepropt, maar krijgen wel goed te eten nu. Nee... als je het ziet schrik je je kapot, het is echt mega over-crowded maar ze staan er allemaal best goed bij en ze hebben echt super weinig dooie lammetjes.... dus ik denk dat het allemaal wel goed komt. En daarbij is het dus een pure nood-oplossing. De verwachting is dat ze over 2 weken (zo goed als) stoppen met lammeren en dat dan ook alle lammeren van vorig jaar of wel weg zijn of naar buiten, zodat we dan in iedergeval gewoon ruimte hebben om goeie aflamboxjes te maken..... I keep my fingers crossed!

Vorig jaar sliep ik in eerste instantie bij ze in huis, maar na een aanvarinkje (terug te vinden bij vorig jaar) met Karina ben ik toen bij de russen in huis gegaan – wat sowieso een verademing was, een eigen huis, met een echte kamer en een mooi tuintje en gewoon wat rust (en betrekkelijk schoon to Piker eruit was – geen borden met beschimmelde macaroni meer). Maar gezien de kosten moeten Lilia en ik nu weer bij ze in huis zitten... in een kinderkamertje. Ik zit in de kamer van Karsten zijn zoontje, en die heeft jawel.... een waterbed. Nou ben ik niet bekend met het fenomeen waterbed, maar ik vond het al verrekte irritant om gewoon op te zitten.... nou slapen is niet veel beter, ik ben wel 20 keer wakker geworden, want ik hou nogal van draaien... of nee, dat niet eens, maar gewoon mijn voet 20 centimeter opschuiven... maar dan wor je dus alle kanten op geklotst :-s Het schijnt dat je er aan moet wennen... ik mag het hopen want ik zat er vanacht al over te denken gewoon maar op de vloer te gaan liggen. En ze dachten dat er misschien meer water in moest omdat ie ingesteld is op een schraal jongetje van 10... zit ook wat in.
Toen ik de eerste dag de woonkamer inliep rook ik gewoon een melk lucht. Niet zo vreemd want er stond een emmer met melk in de keuken, en in de gang grenzend aan de keuken staat een bench... met 4 lammetjes. Dus tijdens het eten hoor je ook continu gebler. Verder is de kattenstapel van 2 uitgebreid naar 7 geloof ik (dat wil wel als je ze niet steriliseerd) en de honden van 4 naar 7 (zelfde verhaal)

En dan het eten. Dit is echt het deel van het jaar waar ik kilo’s aankom. Eerst India, geen beweging maar wel lekker eten, dan Engeland, wel beweging maar nog veel meer lekker eten (alhoewel dat dit jaar wel redelijk goed is gegaan geloof ik... heb ook maar 1 vrije starbucks-hang-dag gehad) en dan Denemarken.... ik moet zeggen, ik vind het eigenlijk helemaal niet lekker, maar ze eten nauwelijks groenten, bergen vlees en vet en aardappels... en sja... je moet toch eten. Dus ik was blij in de auto te horen dat Lilia tegenwoordig wel eens kookt met veel groenten en ze maakt veel salades. Mooi... want ik weet nog dat er dan vorig jaar met 8 mensen aan tafel een bakje groenten op tafel werd gezet waarvan ik de helft leeg at (en ik eet niet zo veel, het was gewoon zo weinig) en dan nog bleef er wat van over. Dus gisteravond het eerste avondmaal. Rijst – MOOI, dat hadden we vorig jaar nooit, alleen maar aardappels – Lamsvlees, pannekoeken, een of andere eiersalade (ei, ui, mayonaise en knoflook) en een of andere russische “salade”. Maar bij het zien daarvan zonk de moed me toch een beetje in de schoenen. 1 laagje makreel ofzo met ui, dan een flinke laag mayonaise, dan wortels en aardappels, dan een flinke laag mayonaise, dan een laag rode bieten en dan weer een flinke laag mayonaise om het mooi af te smeren.... dus ja... ik geloof dat ik het eerder groente-mayonaise zou noemen dan salade :-( Ik snap niet dat er hier uberhaupt nog dunne mensen rondlopen. (Lilia er heeft overigens ook een hoop kilo’s bij gekregen sinds vorig jaar)

Anyway het is even wennen, ben vooral bang dat ik weer in de knoop ga liggen met Karina maar verder denk ik dat het wel goed gaat. En in dit geval kan ik wel zeggen... geld maakt een hoop goed :-D

  • 15 Maart 2010 - 15:22

    Mads:

    oke ik weet niets te zeggen maar ik wilde even de eerste reactie hebben:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Willemijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 97900

Voorgaande reizen:

31 December 2010 - 24 Januari 2011

Joost gaat trouwen

19 Februari 2007 - 18 Maart 2007

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 30 November -0001

Sint Maarten

Landen bezocht: