Al meer dan 180 lammetjes... - Reisverslag uit Westbury, Verenigd Koninkrijk van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu Al meer dan 180 lammetjes... - Reisverslag uit Westbury, Verenigd Koninkrijk van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu

Al meer dan 180 lammetjes...

Door: Pukkestuk

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

20 Februari 2008 | Verenigd Koninkrijk, Westbury

jaja... en dat in die anderhalve week. En op dit moment is het percentage per ooi boven de 200% (dus meer dan 2 lammetjes per ooi) terwijl dat vorig jaar rond deze tijd rond de 160 lag. Naja laten we niet te enthousiast zijn, maar ik hoop dat het zo doorgaat.

Het begint nu vanavond eindelijk wat warmer te worden, want met -9 (Want dat was het dus die nacht) is gewoon niet te doen. Zolang je je handen in je zakken kan houden gaat het wel, maar als je zo'n klef pas-geboren lammetje moet optillen (om zijn navel te ontsmetten en ze naar het hokje te slepen) dan zijn je handen dus nat en dat is KOUD! En de ooi heeft ook een laagje ijs op d'r vacht dus daar kun je ze niet aan afvegen en mijn regenbroek neemt ook geen vocht op, en mijn jasje deed dat wel, maar die is inmiddels al bedekt met een laag ingedroogd vruchtwater :-p, en absorbeert dus ook voor geen meter meer.
Maar goed, betere tijden dus. (en ik hoef er vanacht toch niet uit)

Ik weet eigenlijk niet meer of ik vorig jaar nou al eens heb op geschreven wat er nou allemaal mis kan gaan waardoor de schaapjes ons hard nodig hebben, dus ik zal het nog maar eens vertellen.
Om te beginnen natuurlijk de geboorte problemen. Een te groot lam (vaak als ze maar 1 lam hebbeb), een lam in de verkeerde positie (vaak bij 3-lingen, dat zijn kleinere lammetjes met meer bewegingsruimte) of een niet ontsluitende ooi.
Als ze ze dan succesvol hebben uitgepoept moet zo'n beestje wel gaan ademen. Bijna alle hebben daar absoluut de lust wel voor, maar soms zit er nog vruchtvlies over de neus (die de ooi er meestal af-eet, maar sommige zijn daar te dom voor of beginnen rustig eerst de plas vruchtwater eromheen op te likken)
En als er dan meer dan 1 lammetje is, dan kan het goed gebeuren dat het ene lammetje naar links loopt en de ander naar rechts. Daarom worden ze eerst een dagje in een prive-hokje gezet zodat ze elkaar kunnen leren kennen en herkennen.
En dan natuurlijk heel belangrijk, het drinken. Alle ooien hebben sowieso een soort plugje in de tepel zitten, die zo'n lam er uit zou moeten kunnen zuigen. Wij melken elke ooi standaard de eerste stralen uit zodat het plugje weg is, en ik kan je zeggen, daar moet je soms echt veel druk achter zetten, dat kan zo'n lam echt niet.
Nou en bij dat drinken zitten de meeste lange-termijn problemen; tepels die te groot of misvormd (wratten) zijn, tepels die raar hangen waardoor de lammetjes ze niet kunnen vinden, lammetjes die te dom zijn om normale tepels te vinden, ooien met te weinig melk, dat soort dingen.
En dan zijn er nog wat ongelukjes, lammetjes die hun hoofd klemduwen tussen de muur en een paal bv, ooien die op hun lammetjes gaan liggen (daar moet je wel erg snel bij zijn) lammetjes die wel heel goed het hok UIT kunnen maar de weg terug niet meer vinden en ergens verloren over het erf lopen.

Ik ben vast nog wel wat dingen vergeten, maar in ieder geval dus genoeg te doen.

Zondag was het zowaar redelijk rustig (en da's mooi want daar zijn zondagen voor) dus toen heb ik een uurtje gewandeld met Caroline en de hond en daarna zijn we nog even naar het zwembad geweest (geen idee waarom ik mijn bikini had ingepakt, maar toch maar weer een goed idee geweest)

Het wordt trouwens al flink druk bij de melkmachine. Momenteel hebben we er 34 lammetjes zitten. Het is wel heel grappig, ik had er gister nog 5 bij gezet en ik maakte me vooral een beetje druk om een klein ding wat niet wilde drinken als ik hem aan de machine deed. Ik dacht, die zal zijn moeder nog wel missen of nog geen honger hebben, maar vond het toch wel erg lang gaan duren... tot ik op een gegeven moment langsliep... stond ie heel stoer andere, grotere, lammetjes aan de kant te duwen om zelf te kunnen drinken (had ie dus gewoon zelf geleerd door naar de rest te kijken ofzo) En het is gewoon heel erg grappig, je wordt van alle kanten belaagd, of door lammetjes die willen dat je ze aan de machine zet of lammetjes die aandacht willen en continu boven op je springen en je jas op eten.

OHja, Mads, van mij mag je best op die quad hoor, en van die boer vast ook wel. En ja ik geloof dat er toch april ofzo nog lammetjes gepland staan. (even ter rektificatie - ze hebben 2 soorten schapen die alle 2 in 3 groepen gedeeld zijn, het zijn dus 6 periodes met een week tussentijd ongeveer)

Geitenkaas?? Schaapaccio :-p

  • 20 Februari 2008 - 21:57

    Mads:

    en iedereen maar vragen wie mads is:-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Westbury

Willemijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 98113

Voorgaande reizen:

31 December 2010 - 24 Januari 2011

Joost gaat trouwen

19 Februari 2007 - 18 Maart 2007

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 30 November -0001

Sint Maarten

Landen bezocht: