Jawel, ik ben er nog!! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu Jawel, ik ben er nog!! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu

Jawel, ik ben er nog!!

Door: Pukkestuk

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

03 April 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Zo, het is even geleden, maarrrr ik ben nog steeds in Denemarken. Ben alleen de afgelopen week behoorlijk verkouden geweest dus als ik niet werkte lag ik als een dweil op mijn bedje en had geen zin om wat te typen.
Het gaat inmiddels een stuk beter hier.
Lilia is inmiddels terug naar Rusland, want die had examens, maar die komt de 15e weer terug gelukkig.
Ook met Karina gaat het nu beter, ik heb toch een beetje het idee dat ze vooral zo vervelend is als Lilia er is. Toen die een weekend weg was was ze al een stuk aardiger en ook nu valt het me eigenlijk heel erg mee.
Het is sowieso grappig dat ik in eerste instantie op mijn kop kreeg voor het feit dat ik zelf door de stal was gaan lopen zoeken naar de moeder van dat ene lammetje, maar nu loop ik elke dag in mijn eentje door die stal en krijg nooit commentaar of het wordt me zelfs opgedragen... ik zie Karina daar bijna nooit meer (vinden we dan weer niet zo erg :-p) Dus inmiddels heb ik het idee dat het door Lilia komt. En inderdaad, vandaag kreeg ik een heel verhaal over dat Lilia als maar dingen wil hebben. En da’s dus vervelend... ik hoor allebei de kanten van het verhaal. Lilia zegt dat ze ontzettend veel moet werken, maar helemaal niet zo heel veel betaald krijgt (en okeej, dat zie ik ook, ze moet echt veel werken, en dan vervolgens nog alle huisdieren verzorgen, even nagevraagd, 9 honden, 7 katten, 2 cavia’s, 7 paarden, 4 ponies... die laatste 2 categorien komen gelukkig het huis nog net niet in, maar da’s een dagtaak opzich man. En dan moet ze nog vaak koken en schoonmaken ook) En vandaag kreeg ik dus van Karina te horen dat ze maar 1500 euro per maand krijgt. Maar wat is dan het excuus?!? “Ja in Rusland verdienen ze nog veel minder” Het wordt allemaal door een organisatie geregeld en die vrouw die dat regelt – is zelf een ex-Rus die waarschijnlijk via Russischebruiden.dk aan een Deen is gekomen en nu hier woont – zegt ook dat ze niet teveel moeten geven, en dat er altijd wat tijd tussen 2 opeenvolgende moet zitten omdat ze anders met elkaar praten over loon en wat wel en niet kan enzo. En Lilia schijnt echt wel veel te krijgen, kleren en dingen... maar nee... ik vind het pure uitbuiting.
En da’s dan ook wel weer leuk, omdat Lilia er niet is, moet Karina nu bijvoorbeeld de geiten melken. En ze heeft het nu een halve week gedaan en is nu al helemaal over de zeik. Geiten zijn grappige beesten om te zien, maar kl*te om mee te werken. Ze springen over hekken heen, als dat niet lukt, maken ze gewoon het deurtje open, vervolgens kom je dus sochtends de stal in en lopen ze OVERAL en is er niets meer over van het voer voor de lammetjes, want dat lusten geiten duidelijk ook. Ze zien je haar aan voor gras, en als ze daar niet bijkunnen eten ze elk ander willekeurig kledingstuk/zakinhoud binnen bek-bereik op.... nee geef mij maar schapen. Maar afgezien van dat is het melk-gedeelte niet ideaal ingericht dus je moet continu over hekjes klimmen, met emmers voer slepen en dan ook nog es de geiten die toch weer ontsnappen terug halen. En dat is Karina nu dus al helemaal zat (roept ze verdorie ook nog tegen Karsten “Dat je dat Lilia laat doen moet jij weten, maar ik doe het niet zo, ik ben geen Rus!!” Lekker aardig weer :-s) Dus ik vind het wel goed vind dat ze nu ook es zien hoeveel Lilia daadwerkelijk allemaal doet.
Ook ben ik naar een andere kamer verhuisd.... ja erg verwarrend allemaal. Toen ik net aan was gekomen MOEST ik in Martin zijn kamer (zoon van karsten), want over 2 weken kwam die en die en dat kon echt niet anders dus ik MOEST daar maar slapen. En dat was dus dat kleine kamertje met waterbed en klote internetbereik. Ik ben na 3 dagen op mijn resterende 2 vierkante meter vloeroppervlak op een 5cm dik matrasje gaan liggen – wat Lilia over had – plus dekbed en wat andere dingen om het iets dikker te maken en heb echt ontzettend goed geslapen die dagen. En toen ineens kwam Martin een weekend, en die MOEST op zijn eigen kamer, dus ik MOEST naar een andere kamer (ja het is allemaal erg verwarrend soms) Dus nu ben ik van mijn cel, waar mijn bed ook meteen mijn stoel,tafel en loopruimte was, verplaatst naar een kamer met een normaal bed, en een tafeltje en een hang stoel en dan is er nog loopruimte over ook!!... dus ik ben allang gelukkig. (alhoewel ik geloof ik over een halve week misschien wel weer naar een andere kamer moet verhuizen, maar goed, zolang het geen waterbed is en er is internet, vind ik het best)
Mijn vrije dag anderhalve week geleden ben ik naar Roskilde gegaan, maar d’r zijn echt nul toeristen in heel Denemarken op het moment dus daar viel ook niet heel veel te doen (ja, voor 7 euro 5 wrakken van vikingschepen – en dan dus echt de 5 resterende plankjes he – met een filmpje erbij), en ik was dus niet zo fit... maar was vooral blij even weg te zijn van de chaos en stank.
En afgelopen zaterdag was ik ook vrij, ik zou met Marie ergens gaan winkelen, maar Lilia wilde nog souvernirs kopen in Kopenhagen voordat ze naar Rusland ging. Dus we hadden samen al helemaal bedacht dat het natuurlijk harstikke leuk zou zijn als ik haar daar heen kon brengen en dat we dan met zijn 3en konden gaan. Heel idee uitgewerkt, dat we dan heel vroeg op zouden staan, alles voeren en dan daarna richting Kopenhagen. Maarja... dat vinden ze vast niet goed, als we er allebei niet zijn, dus we hadden al bedacht dat we het maar aan Karsten moesten vragen (die vindt alles goed, en Karina bijna niets, als ze het niet zelf bedacht heeft). Maar toen tijdens het avond eten zei Lilia dat ze nog naar Kopenhagen wilde voor souvenirs. Verder niets. En toen bedacht Karina zelf dat ik haar daar wel heen kon brengen als we sochtends alles zouden voeren, dus toen had ze het zelf bedacht en was het goed :-D Ze zei nog “het hoeft niet hoor, als je niet wil” maar ik wou natuurlijk wel. En het was ook echt supergezellig. ’s Ochtends heel vroeg opgestaan, alles gevoerd, toen met Marie anderhalf uur naar Kopenhagen rijden en daar de hele dag de grootste lol gehad (Lilia is nogal maf, die wil van ALLES foto’s en dan gaat ze staan poseren en wildvreemde vragen om foto’s te maken enzo, heel grappig) En uiteindelijk waren we om half 12 savonds weer terug. Dus echt uitgerust was ik niet. Maar in ieder geval een goeie vrije dag gehad en flink gelachen... is toch leuker dan in je eentje ergens heen.

Dan nog even wat leuke verhaaltjes over het werk.
Schapen en geiten zijn echt compleet verschillend. Schapen blijven tenminste redelijk netjes binnen hun hekje. Als het een hekje van 1 meter is zal hooguit 1% eroverhe
(kunnen) springen. Bij geiten springt 90% eroverheen. Maar goed, die hebben dus een hoger hek, en sinds vandaag ook musketonhaken op de opening, want ze maakten dagelijks het hekje open.
Verder doen geitenbabys echt alsof ze vermoorde worden als je ze oppakt... en al helemaal als je ze een oormerk geeft. Is echt ontzettend grappig, moet ik nog es een foto van zien te maken (gaat niet zo makkelijk zonder foto toestel :-p) En tuurlijk doet het even zeer, maar het is echt alsof je ze vermoord, en zodra je ze loslaat is het ook weer goed, dus zo’n pijn zal het niet eens doen. (en vorige week had ik er zelfs een die ook maar besloot dood te moeten gaan dan, hij werd helemaal slap... ik schrok me kapot... maarja.. je gaat nou eenmaal niet dood van een oormerk, dus hij stond vrij snel weer op toen ik hem los liet :-p) En lammetjes reageren er eigenlijk bijna nauwelijks op, maar die maken juist weer een klere-herrie als ze honger hebben, en dat doen de geitenbabys weer veel minder (of die worden gewoon overstemd door de lammetjes... maar nee, een geit kan echt veul meer herrie maken)

Verder loop ik dagelijks verwondingen op, ik heb nu net een gigantische bult op mijn middelvinger zitten omdat ik er een hekje op liet vallen, maar als het dat niet is, dan steek ik mezelf wel met een botte injectienaald – men dat dee zeer!! Hij werd er nl ingebeukt door een stuiterend schaap – ,schaaf mezelf open langs de muur, wordt door een hongerig schaap tegen mijn knie geramd, of ik snij bij het snijden van de sla een stukje van mijn duim af (minimaal hoor, maar dat dee ook super zeer)

Goed ik ga dit even posten... er staan een paar foto’s op mijn picasa van kopenhagen, en mijn voormalige cel... als Lilia terug is zal ik haar camera es in beslag nemen om meer foto’s te maken.

  • 03 April 2010 - 17:56

    Mads:

    Haha je moet jezelf daar niet vermoorden he!!

  • 03 April 2010 - 19:04

    Juan:

    Leuke foto´s !!!

  • 04 April 2010 - 09:04

    Loes:

    Nou dat klinkt gelukkig al weer een heel stuk vrolijker dan de laatste keren, ondanks je verkoudheid. Die beesten houden je uiteindelijk toch overeind heb ik het idee. Ik dacht altijd dat geiten zulke leuke beesten waren.Maar ja wat weet ik van beesten behalve ouwe zeikende katers....

  • 04 April 2010 - 14:55

    Ita Kloos :

    doe je wel voorzichtig met die wondjes! heb je wel tetanusbescherming ??
    een bezorgde oude vriendin,hartelijke groet Ita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Willemijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 97942

Voorgaande reizen:

31 December 2010 - 24 Januari 2011

Joost gaat trouwen

19 Februari 2007 - 18 Maart 2007

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 30 November -0001

Sint Maarten

Landen bezocht: