Niets is wat het lijkt - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu Niets is wat het lijkt - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu

Niets is wat het lijkt

Door: Pukkestuk

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

19 April 2009 | Denemarken, Kopenhagen

Inmiddels een wat beter kijk op de zaak… en ga er maar voor zitten, kopje thee, koekje erbij… of een paar koekjes… want het wordt vast een lang verhaal.
Sjeetje... en ik dacht dus dat ik mee zou gaan helpen op een goed gerunde schapenboerderij... pakte dat toch even anders uit. Het is een schapenboerderij, en da’s ook het enige wat aan de verwachting voldeed.
Op het eerste gezicht ziet het er allemaal supernetjes uit. De schuur is net 2 jaar oud en dus ook echt nog heel mooi. Grote hokken voor de hoogzwangere schapen en mooie kleine hokjes voor als ze net babies hebben (die heel makkelijk in en uit elkaar te halen zijn, net zo’n ikea-bouwpakketje). Maar al ZIET het er mooi georganiseerd uit... ze hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn... of althans... weinig idee. Ze verwachten bijvoorbeeld straks 100 schapen per dag die gaan bevallen, maar er waren maar 64 kleine hokjes, en sommigen moeten toch ook echt langer dan een dag in zo’n hokje, want daarna gaan ze naar buiten en verlies je het overzicht. En ze hebben gewoon geen zicht op wat de lammetjes nodig hebben, dus na 1 werkdag riepen ze dat ik maar gewoon de leiding moest nemen. Dus ik ben nu gewoon DE baas!! Elke keer als er iets besloten moet worden zegt die boer “You decide, you are the boss” Gek hoor, ik ben helemaal geen leidinggevend type, dus dat was wel even schrikken, maar inmiddels heb ik wat protocolletje getypt (wie had dat ooit gedacht :-p) en vertel ik mensen dus inderdaad wat ze moeten doen (en hou zelf in de gaten of de lammetjes goed gaan en welke goed genoeg zijn om naar buiten te gaan)
Het was even inkomen want er werken echt 12 verschillende mensen SOMS, maar inmiddels ken ik ze geloof ik allemaal wel en heb ik ze de basis bijgebracht (wat ze moeten doen met pasgeboren lammetjes) En we hebben inmiddels een Rus en een Bosnier (en morgen komt er een keniaanse au-pair, die wel weet dat ze moet koken maar niet dat het voor minstens 7 mensen per keer is :-p) dus ook de Denen beginnen aardig engels mee te praten.
Overigens snap ik dus niet hoe ze hier ooit winst kunnen draaien, soms lopen er echt wel 9 mensen tegelijk op de boerderij rond, terwijl er op andere tijstippen maar 3 te vinden zijn, echt economisch gaat het allemaal niet. Maar ze zijn sowieso wel erg op hun rust gesteld. Van 8.30-9.00 is het koffiepauze, van 12.00-13.00 is het lunchpauze, van 15.00-15.30 is het weer koffie pauze en dan om een uur of 6/7 is het avond eten. Echt zo’n verschil met engeland, waar je EERST ging werken, dan halfuurtje ontbijten, dan werken, dan uurtje lunch (maar vaak ook gewoon eten en weer naar buiten) en dan gewoon door tot 7 uur savonds. Maar goed, er lopen zoveel mensen rond; het kan ook wel.

Verder hebben ze eigenlijk weinig problemen met de bevallingen, ik denk dat nog geen 5% hulp nodig heeft (wat wel goed is, want er zijn er maar weinig die weten wat ze moeten doen behalve hard trekken), terwijl we in engeland toch al zo’n 30% hielpen. Ik snapte eerst niet hoe dat nou kon, maar ben er inmiddels uit, en snap meteen ook waarom de helft van de schapen er zo mager uitziet... hij voert ze bewust niet zoveel zodat ie kleine lammetjes krijgt, omdat ie voorheen zoveel problemen had met te grote lammeren.... sja is ook een manier, ’t is alleen wel sneu om te zien dat die schapen elkaar bijna opvreten als ze met het voer aankomen. Dus inmiddels hebben we het voer toch ook maar wat ‘opgevoerd’ (haha) omdat ze gewoon echt te weinig kregen. (was ook nog wel grappig ja, ze krijgen als ze zwanger zijn een handje voer per schaap per dag ofzo, en toen had ie bedacht, om de melkproductie op gang te brengen, dat ze dan als ze gelammerd hadden gewoon onbeperkt voer moesten krijgen, heb ik ook meteen maar weer afgeschaft, want dat KAN gewoon niet goed zijn, ze krijgen nu wel iets meer, maar wel binnen de perken)
En toen de hooi-machine kapot was heb ik ze weten te overtuigen dat het dan maar met de hand gevoerd moest worden (is inderdaad een klote klus) omdat je het gewoon niet kan maken om ze helemaal geen hooi te geven.

Overigens zijn het wel echt super aardige mensen hoor!!

Het weer hier was wel even schrikken.... ik heb serieus in de 5 dagen dat ik hier ben geen wolkje gezien, maar omdat we aan zee zitten is het sowieso al 5 graden koeler en als het dan ook nog flink waait.... ik bevroor echt de eerste 2 dagen. Inmiddels is de wind wat rustiger dus nu is het wel lekker, maar als ik nu in mijn t-shirt ga hardlopen (op het strandje :-D) heb ik het wel een beetje koud in het begin, terwijl je vol in de zon loopt (maar goed, die staat sowieso verder weg hier)

Het eten hier is goed, Karina kookt voor zowel de lunch als het avond eten, en dan het liefst ook nog 5 verschillende dingen, omdat niet iedereen alles lust (je moet er maar zin in hebben) maar het is wel vooral veel vlees en aardappels/rijst/pasta en nauwelijks groenten (het scheelt dat ook niemand die echt eet dus kan ik er toch veel van eten)

Ik zal morgen proberen wat foto’s te maken en die ga ik dan op mijn picasa zetten
http://picasaweb.google.com/w.deklepper/

  • 19 April 2009 - 21:29

    Corry:

    Sjonge, dit is wel écht een stukje toegepaste wetenschap! Super!

  • 21 April 2009 - 19:15

    Ita Kloos:

    hai Willemijn - ik ben perplex !! heb grote bewondering voor je aanpak - wens je veel sterkte en wijsheid - wat een leerschool !! dank voor je verslag - goed dat je de raad van je vader volgt- - - , groetjes ita

  • 22 April 2009 - 12:27

    Greppeldel:

    Jeetje, Whillemain The Boss... Wie had gehad?? Leuk he als je anderen mag vertellen wat ze moeten doen ;-) Maar met mij gaat het ook goed, leuk dat je het vraagt... Net terug van een weekje IJsland. Wanneer ben je weer in het land, of wanneer kom ik naar Denemarken ;-) Hoor het wel! Groetjes van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Willemijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 98145

Voorgaande reizen:

31 December 2010 - 24 Januari 2011

Joost gaat trouwen

19 Februari 2007 - 18 Maart 2007

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 30 November -0001

Sint Maarten

Landen bezocht: