Jawoor het is weer zover :-s - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu Jawoor het is weer zover :-s - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu

Jawoor het is weer zover :-s

Door: Pukkestuk

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

19 Maart 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Ik sta er zelf elke keer weer van te kijken hoe goed ik dingen kan verdringen, en ik weet het vriendjes en vriendinnetjes... voor de gene die achterblijven en mij wel heel erg missen is dat soms best hard om te horen, maar het is ook zo, als ik dan weer terug ben dat het meteen weer boven komt en het weer als van ouds is.
Dat geldt (helaas) ook voor Denemarken. Het meeste wat ik er nog van wist is dat ik het wel gezellige boel vond, wel continu bezig met die lammetjes, maar vooral de positieve dingen zijn blijven hangen.... man, hoe snel je geheugen weer opgefrist kan worden.
Ik ben nu ook mijn eigen blog maar even aan het terug lezen en ik schaam me bijna het te zeggen, maar ik moet soms echt om mijn eigen teksten lachen. Maar man, de ranzigheid, de kat die aan het vlees voor het avond eten likt, de hond die in mijn kamer poept “ja ze zeiden dat ie zindelijk was, maar dat is ie dus niet”, synchroon schijten met de kat omdat de kattenbak naast het toilet staat en wordt schoongemaakt als we er zin in hebben (bleeeegh, en ik ben er zojuist achter gekomen, door gewoon de geur in mijn kamer naar buiten te volgen, dat er een ook kattenbak op de gang staat, vlak bij mijn deur, met 3 mooie drollen *braak*), de cavia’s die een lading nieuw hooi krijgen als de hele bodem bruin ziet van de keutels. Ik heb mijn deur tegenwoordig maar goed dicht, dan kan er ook nix naar binnen, dus dat probleem is opgelost (alhoewel het toch al vol met kattenharen ligt), en Lilia is gelukkig ook fel tegen katten op tafel of aanrecht dus ook dat gaat beter (behalve dan dat we van 1 kat naar 7 katten zijn gegaan, maar de helft zit buiten) Alleen nu hebben we dus een bench met lammetjes, en die stinken ook.... ze mogen tijdens het drinken namelijk ook UIT de bench... en laten dan rustig wat kadootjes achter (pfff en echt elk lammetje wat een beetje zielig is “oh laten we die maar mee naar binnen nemen”, dus het wordt al lekker druk) Oh en ugh... volgens mij heeft een vande katten vanochtend een luier uit de vieze-luier-emmer gehaald want die ligt aan de andere kant van de badkamer yuck.
Dus qua hygiene moet je echt heel wat oogjes dichtknijpen, maar ik ben zelf ook niet prinses Jif, alhoewel.... hier krijg ik acuut smetvrees!
Maar een van de andere dingen die ik goed verdrongen had, was Karina. Dat is de nieuwe vrouw van Karsten, sinds 2 jaar geloof ik, en die domineert de boel nogal. Dat deed ze vorig jaar al, maar toen kwam ze zo 1x per dag es de stal in lopen om te vertellen wat er allemaal anders moest (en dit is dan iemand met nul ervaring) en verder liep ze vooral te klagen dat ze het zo druk had met mensen voeren (toen aten er zo’n 7 mensen per dag mee, maar de een lust dit niet en de ander dat niet, dus er stonden ook altijd 5 verschillende gerechten op tafel... ja dan snap ik dat je het er druk mee hebt)
Inmiddels heeft ze door het geld gebrek ook echt mee moeten werken afgelopen jaar, dus ze weet iets beter waar ze het over heeft, maar resultaat is wel dat ze me nu dus de hele dag loopt te vertellen wat er allemaal moet. Is opzich niet erg, want daar is een baas voor, maar ze loopt nogal op gevoel. Het liefst wordt een schaap naar een hokje geknuffeld, en tuurlijk ik wil dingen ook zo zachtaardig mogelijk, maar als ik zie dat een schaap echt niet de goeie kant op gaat lopen blijf ik geen 10 minuten lief tegen hem praten.
Verder vind ik dat ze Lilia echt afbeult. Die moet HAAR paarden voeren, HAAR honden verschonen en bijna altijd ons eten koken (dus daar help ik haar vaak bij), terwijl zij dan al lang en breed binnen zit. In ruil daarvoor krijgt ze een laag loon (omdat ze via een organisatie hier is, eerst kreeg ze meer, maar die russen praten onderling en toen werd dat lastig ofzo, dus nu krijgt ze ineens minder – ook heel aardig), verder zat ze dus eerst in dat andere huis, waar ze een bepaald bedrag per maand voor moest betalen, nu zit ze bij hun in huis op zo’n suffe kinder kamer en nu moet ze ineens meer betalen... het is allemaal heel krom. En vandaag begon Karina ineens te zeuren over een vliegticket wat ze blijkbaar ooit beloofd had te betalen, want dat wilde ze nu niet meer “ja dingen veranderen nu eenmaal” was het excuus.... ik vind het echt sneu.
En het vervelende is dus.... op een of andere manier hoor je gewoon niet goed met je baas overweg te kunenn geloof ik, want ik heb het nou al meerdere malen meegemaakt, maar op zulke momenten is er niets lekkerder als dat je klaar bent met werken en naar huis kan, lekker in je eigen SCHONE huis onderuit zakken en even geen gezeik.... echt het laatste waar je op zit te wachten is om samen met je baas te moeten avond eten (en vervolgens te horen “kunnen jullie vanavond lammetjes voeren, ik ben moe”)
Maar Lilia en ik kunnen er gelukkig samen goed over praten, dus mocht het ooit echt spaak lopen dan hebben we elkaars back-up..... (en laten we wel wezen, waarschijnlijk Karsten zijn back-up ook, maar die wordt totaal overruled door Karina)

Zo... we zijn nu 2 dagen verder en ik had het kunnen weten, het liep vanochtend al spaak. We hebben namelijk nu 2 schuren, een met geiten en wat restpul, en 1 met de schapen die moeten lammeren. We beginnen met lammetjes voeren, daar wordt de niet-verkoopbare geitenmelk voor gebruikt, dus die moet opgewarmd worden met een of ander raar opwarm-ding, maar dat duurt zo’n 10-15 minuten, dus Lilia en ik gaan dan alvast een rondje door de stal lopen om te kijken of er nog nieuwe zijn. Zo ook vanochtend. Werd ik 2 uur later op het matje geroepen. “Als je de melk opwarmt moet je er bij blijven!” dus ik zei “hoezo, het duurt 10 minuten dus dan kan ik toch even een rondje stal lopen. Nee dat kon echt niet, want als er dan iets in de stal gebeurde dan kreeg ik tijdsdruk en dan deed ik het niet goed. Het was namelijk zo dat er vanochtend 1 schaap met 2 lammetjes was, 1 schaap met 1 lammetje, en een los lammetje ergens een eind verderop. Ik ben de stal 2 x helemaal doorgelopen, maar kon geen andere schapen vinden die gelammerd hadden, dus leek me dat het eenzame lammetje bij schaap2 hoorde. Maar schaap2 vond het lam niet interessant (meer). En daar heb ik het dus fout gedaan, ik had Karina erbij moeten roepen, zij werkt namelijk al 5 HELE maanden met deze schapen dus ze weet hoe ze inelkaar steken. Soms lopen ze namelijk weg maar dan vind je ze ergens anders in de stal omdat ze hun lam aan het zoeken zijn *Neeeeeee ECHT?!?!?* Dus Karina met lam onder de arm, wel 10-15 minuten door die stal lopen banjeren om tot de conclusie te komen dat ie dan toch bij het schaap hoorde waar ik hem aan had gegeven (na nog een treurige poging om hem in het hok bij een schaap wat de dag daarvoor al gelamd had te zetten :-s)
Maar goed, ik moet vanaf nu dus elke keer bij het voeren van de lammetjes 10 minuten naar de melk staren... ja je weet het niet, misschien plannen de melkdruppels een terroristische aanslag op de lammetjes, dan zijn we ze nu toch maar mooi te slim af. En daarbij, moeten we de melk afdekken. Die staat namelijk in het melk-tank-hok. En als we die niet afdekken en Karina komt in de stal dan lopen er vaak honden mee en die gaan dan aan de melk likken... sja... ze kan natuurlijk ook gewoon de deur achter haar reet dichttrekken... maar dat zal wel weer te vergezocht zijn.
Maar sorry, ik kan er echt niet tegen, het ene jaar run je de hele zaak, en ineens besluit madam om het zelf maar te gaan regelen en moet ik vervolgens voor alles toestemming vragen en naar rare theorien luisteren. Zoals dat lam van vanochtend “Oh, nou het lam vindt het schaap wel leuk... da’s een goed teken”... yeah right.... een lam neemt alles waar melk uit komt aan als mama (tenzij ie al weet wie zijn mama is, da’s een ander verhaal) of toen we een schaap met doodgeboren lam hadden “oh ze is wel een goeie moeder, ze volgt het dooie lam, dan is ze vast ook heel lief voor het lam wat wij haar geven”... ja... niet dus. Maar dat zijn allemaal van die dingen, dat gaat ze mij dan heel wijs lopen vertellen, en dan moet ik maar doen alsof ik het allemaal zo interessant vind, terwijl ik WEET dat het toch niet gaat werken.
Daarbij gaat alles in de gebiedende wijs “Je moet dit, je moet dat” en ook echt op een “het-einde-van-de-wereld-nadert”-toontje. Daar kan ik sowieso al heel slecht tegen. Zegt ze vanochtend “ja ik kan wel net als die oh-zo-lieve Karsten praten, maar dat kan niet, ik MOET zo tegen jullie praten” Waarom in vredesnaam, ik word er heel ongeinteresseerd en sagerijnig van, terwijl ik voor die “oh-zo-lieve Karsten” echt alles zou doen, JUIST omdat ie zo onschuldig is en alles zo lief vraagt. En het is godverdomme (sorry!) ZIJN boerderij... hij laat zich gewoon compleet domineren door dat mens.
Naja... ik moet zeggen, als ik hier het zelfde loon als in Engeland zou krijgen zou ik allang weg zijn (ja mam, beloofd of niet, als ik me hier zwaar ongelukkig voel ga ik echt niet blijven hoor... trouwens... ik moet toch alleen maar orders opvolgen, daar kunnen ze ook nog wel een rus voor over laten vliegen, scheelt nog geld ook) maar goed, voorlopig red ik het nog wel met het geld in mijn achterhoofd, en verder af en toe skypen met Muppet om half 6 sochtends, gevolgd door een vroege hardloopsessie.
En ik heb van Lilia een 10cm dik matrasje gekregen dus ik lig nu op de grond en heb echt heerlijk geslapen vanacht (na de 3e nacht maar 3,5 uur geslapen te hebben door dat kl*te waterbed... ok en een pijnlijke vinger)

Goed... we gaan zien hoe het verder gaat... maar even serieus... ben ik nou zo moeilijk of tref ik gewoon verkeerde mensen ofzo?!?

Oh... dan meteen nog even een update. Ik heb eindelijk met Karsten gesproken... ik loop hier nu 5 dagen rond, maar had hem nog nooit echt gesproken, wel even wat korte woordjes, maar nu echt gewoon een half uurtje lekker gebabbeld over Karina, hij begrijpt het volkomen, en ik voel me bijna schuldig dat ik zo slecht over haar praat maar hij vindt het allemaal prima. En het grappige is, gister zaten we te eten en de tv stond aan, maar die kon ik niet zien vanaf waar ik zat. Maar er waren blijkbaar redelijk vaak schaars gekleedde dames te zien, dus ik zei op een gegeven moment voor de grap “Ik hoef de tv helemaal niet te zien om te weten wat er op tv is, ik kan aan Karsten zijn blik zien wanneer er half blote dames op tv zijn” Zegt die sukkel “Ja dus als ik een keer naar jou zo kijk dan weet je waarom dat is” waarna ie er zo half ineens nog achteraan moffelde “of naar jou” wijzend naar Karina. En op het moment dat ie het zei dacht ik “DOH! Doe nou niet, ik moest vorig jaar een trui aan in de zomer omdat ik ruzie met Piker had gemaakt (ja zoek daar de logica maar in), dit vindt ze vast niet grappig” Ze lachte weliswaar wel, maar ik probeerde het nog te redden met “Ja maar jij ziet me nooit zonder kleren”... maar nou hoorde ik vandaag dat ie flink op zijn sodemieter heeft gekregen omdat ie dat zei hahaha. Maar goed, ik heb dus even prima met hem gebabbeld en als ik een probleem heb dan mag ik altijd bij hem aankloppen, dus inderdaad, ’t is 3 tegen 1, maar die ene denkt wel dat ze god is... maar geeft iig een saamhorigheidsgevoel. (belachelijk toch dat Karsten aan onze kant staat?!?)

Goed ik ga posten, want anders wordt het echt veul te veul

  • 19 Maart 2010 - 16:16

    DE TURK:

    strekte en tot over.......... :p

  • 19 Maart 2010 - 18:11

    Mads:

    Ik heb bij mijn 6 baantjes maar met 1 baas ruzie gehad.. misschien ligt het ook wel een beetje aan jou:-P Al kan k me voorstellen dat Karina behoorlijk irritant kan zijn.

  • 21 Maart 2010 - 11:12

    Loes:

    Ha Willemijn ik ben net terug van een weekje zon, maar ik schrik van al je verhalen. Dit klinkt als pure uitbuiting en volgens mij ben je daar te goed voor. Misschien wel leerzaam om voor jezelf te leren opkomen en te onderhandelen enzo, maar volgens mij zou je hier in NL zo de arbeidsinspectie er op af kunnen sturen. Zo buiten ze hier de Polen uit, laag loon, geen contract, geen prettige arbeidsrelatie... Kortom mijn rooie vakbondshart slaat hier van over.
    Ik zou maar eens goed nadenken of dit nu is wat je wil met je leven. Of zie ik het nu te zwart omdat ik een paar gruwel verhalen achter elkaar lees?
    Hopelijk is het gauw voorbij en kom je terug naar NL. Liefs van je bezorgde tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Willemijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 97971

Voorgaande reizen:

31 December 2010 - 24 Januari 2011

Joost gaat trouwen

19 Februari 2007 - 18 Maart 2007

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 30 November -0001

Sint Maarten

Landen bezocht: