Een standaard dag. - Reisverslag uit Puttaparthi, India van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu Een standaard dag. - Reisverslag uit Puttaparthi, India van Willemijn Klepper - WaarBenJij.nu

Een standaard dag.

Door: Pukkestuk

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

23 Juli 2008 | India, Puttaparthi

Ik had het beloofd, dus hier is ie:… hoe mijn standaard dag eruit ziet. Als voorbeeld neem ik vandaag (de 21e, dus is eigenlijk niet echt vandaag meer).
Vandaag was geen standaard dag heheh… Narishima had voor het eerst een dagje vrij, en Narishima is echt mijn rechter hand… en eigenlijk ook nog mijn linker.. en een groot deel van mijn hersenen. Dus ik was wel een beetje nerveus vanochtend. Gelukkig had er gister in de Ashram een vogel op mijn shirt gepoept en blijkbaar brengt dat in India (of in ieder geval in de Asrham) geluk…. Ik denk dat het gewoon een makkelijke manier is om de grote vogelplaag in de Ashram “op te lossen”. Maar goed, ik kon wel wat geluk gebruiken.
Goed, mijn wekker ging om 6.30…. vorige week was ik meestal om 6 uur al wakker maar ik begin een beetje moe te worden, dus nu heb ik om half 7 nog moeite. Gelukkig werd er om kwart voor 7 door iemand aangebeld :-s die me misschien wel vaag bekend voor kwam, maar dat wist ik niet zeker want al die indiers… soms lijken ze best een beetje op elkaar. Maar die zocht een sleutel van een deur waarvan ik geen idee had waar die was. Maar goed, ik was in ieder geval mijn bed uit. Daarna ga ik douchen en mijn ontbijt maken. Over het algemeen is dat cornflakes met banaan en pinda’s.
Om 5 voor 8 ga ik de deur uit om naar de kliniek te lopen, langs de lokale vuilnisbelt en het lokale toilet (aldus Mildred, ik heb er nog nooit iemand in de bosjes zien zitten).
Dan begin ik de ochtend met kijken of alles van de vorige dag nog leeft en of er geen rare dingen zijn gebeurd, en daarna ga ik alle injecties van de “in-patients” geven. Maar omdat Narishima er niet was moest ik ook alle tabletten doen (is niet zoveel werk)
Dan om half 10 is er thee/koffie (maar het verschil is nauwelijks te merken, vooral veel melk en suiker en een flauw thee of koffie smaakje) en van half10 tot 12 kunnen er “out-patients” komen. Helaas houden ze zich niet zo goed aan die tijden. Vanochtend stond er om half 9 al iemand met een konijn met een ontsteking/abces onder zijn kin (die Clementien een verbandje om had gedaan – camera vergeten, maar het was net een paaskonijntje – maar binnen 2 minuten had ie het er al weer af), daarna kwamen er nog 2 honden met wat vage klachten. Om half 11 heb ik een hond gecastreerd (operaties zijn maar af en toe, maar is wel even lekker rustig). Om 12 uur is het lunchtijd en dan ben ik dus vrij tot 3 uur. Als ik zelf “kook” wordt het rijst met een prutje uit een zakje ofzo :-p of geroosterd brood of wentelteefjes, maar nu heb ik vinnie, dus hadden we rijst met noodles :-p (Puja vond rijst met aardappels nog de normaalste zaak van de wereld maar dit vond ze ook wel vreemd! Het was overigens wel lekker) Om 2 uur val ik meestal in slaap, zeker nu ik zo moe ben, en het is toch warm, dus geen weer om wat anders te doen. Om 3 uur ga ik weer naar de kliniek. En van half 4 tot 5 kunnen er weer out-patients komen. Toen ik op de kliniek aankwam zat er al een hond vastgebonden aan het hek, met een gescheurd zoolkussen (zonder eigenaar), verbandje om gedaan en maar in de kliniek gehouden. Vervolgens kwam er een vrouw met een hond met een vagina-tumor, die zijn sexueel overdraagbaar dus die komen hier redelijk veel voor, en dan krijgen ze gewoon een soort chemo!! (moet ook met handschoenen gegeven worden), verder kwam er nog een hond met koorts die suf was. Tussen de outpatients door (waar vandaag bijna geen tijd voor was) worden er ook nog verbandjes verwisseld van inpatients. En toen was het 5 uur, en moest ik nog al mijn prikken en tabletten geven. Toen om kwart voor 6 kwam er een kat die waarschijnlijk door een hond was gebeten, geen bijtwond te zien overigens, maar wel een gebroken rib, moeilijk ademen en allemaal lucht onder de huid, dus waarschijnlijk een gat in de borstkas. Nou kunnen we daar hier niet heel veel aan doen behalve antibiotica, pijnstiller en infuus geven. Dus dat hebben we gedaan, maar ik werd savonds gebeld dat ie was overleden :-(
Uiteindelijk was ik rond half 7 klaar, dus dat is erg laat. (overigens wel weer gelachen met cattle-Vankatesh, ik ga een keer een filmpje maken van hoe hij probeert “twelve” te zeggen, en ik had zijn naam op een papiertje geschreven en dat ging hij overschrijven op zijn hand, echt zo’n kleuter handschrift, heel grappig)
En wat ik ’s avonds eet verschilt, als ik thuis blijft is het iets simpels, maar ik ga toch MINSTENS 3 keer per week naar puttaparthi, liever meer, maar dat hangt er vanaf wie er mee wil.
Gister ben ik met Puja in de Ashram geweest, daar hebben ze een “western canteen” dus daar krijg je westers eten. Het is eigenlijk net zo’n get-together van het pijpersgilde, dan ga je met je bordje langs van die bakken en wijs je wat je wil en vervolgens ga je bij een stelletje vage types aan tafel zitten om het op te eten. (gebakken aardappels, een of ander groente prutje en een stuk cake voor 50ct) Maar er zitten hier ook heel wat indiase tentjes en dan eet ik euh… elke keer wat anders. Masala dosa is erg populair, kost geen kont en is een soort pannenkoek met aardappelmengsel er op en dan dubbelgeklapt. Verder zijn de meeste dingen gewoon groenten (evt gefrituurd) in een sausje en dan vaak met rijst, chappati of ander brood-gelijkend ding. Er zijn ook 2 german bakeries en die serveren ook wat meer westers eten, pannenkoeken, noodles, en soja-dingen. Want dat is wel zo… ALLES is hier vegetarisch, Indiers eten sowieso niet heel veel vlees, maar hier echt helemaal nix, dat moet van Sai Baba. Maar ze maken het allemaal erg lekker dus het is prima eten.
Naja en dan rond 9 uur gaat alles dicht dus dan ga ik weer naar huis en om 10 uur ga ik naar bed zo ongeveer… d’r is dan toch nix meer te doen, dus dan ga ik nog een boek lezen ofzo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Puttaparthi

Willemijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 97923

Voorgaande reizen:

31 December 2010 - 24 Januari 2011

Joost gaat trouwen

19 Februari 2007 - 18 Maart 2007

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 30 November -0001

Sint Maarten

Landen bezocht: